الأحد، يونيو 29، 2008

مسجون ترانزيت ... أكيد يقصدوا المتفرج

أحمد عز ...
لمع أخيراً مؤخراً وتحدث الناس كثيراً عن أفلامه الجميلة
قررت دخول فيلمه الأخير مسجون ترانزيت متأثراً بالدعاية التى تم عملها لذلك الفيلم خصوصاً مع مشاركة نور الشريف له
منذ البداية شاهدت عز غير مقنع فى أدائه
مش لايق عليه
كبرت دماغى
دخل السجن
ونور الشريف خرجه
وأقنعه إنه يعمل عملية لصالح مصررررررررررررررر
وبعد العملية يديله باسبور ويقول له طير على الكويت
ويطير على الكويت
ويرجع مليونير ومعرض عربيات وبتاع
ثم فاصل من الاستظراف ما بين أحمد عز وكل الناس اللى فى الفيلم
فاصل طويل يعني
وبعدين يرجع تانى نور الشريف
الماضى اللى بيطارده بقى
ثم شوية أكشن ردئ قوي
وموسيقى رديئة
وأداء ردئ
وحبكة رديئة
وفى النهاية يظهر شريف منير الضابط
والأشرار يموتوا
مش هاتكلم عن ضعف الحبكة
ولا مشاكل السيناريو والحوار
لكن هاتكلم عن حاجة تانية
مشاهد التدريب فى الفيللا هى بالظبط مافيا
مشهد الناس اللى هجموا عليه فى الفيللا هو نفسه تيتو
مشهده وهو بيوقع الناس الأشرار فى بعض هو نفسه واحد من الناس
مشهده لما ابنه مات وحضنه وقعد يعيط هو نفسه الأب الروحي الجزء التالت
اكتشافه إن نور الشريف مش ظابط هو نفسه ميدو مشاكل
مشهد الفلاش باك بتاع نور الشريف وانكشاف الأمور هو نفسه حرب أطاليا ( بتتكتب أطاليا مش إيطاليا )
السؤال هو : وائل عبد الله عمل إيه ؟؟
وساندرا إزاى عملت كدة ؟؟؟
طبعاً ممكن حد يسأل فين نقد الفيلم ؟؟
الفيلم أقل بكتير قوى من إنى أكتب نقد عنه
والمسجون الوحيد فى الفيلم هو المشاهد الغلبان اللى اتصلب ساعتين يتفرج على فيلم بالمستوى دة
طب فين أفيش الفيلم ؟؟؟
ولا يستاهل أحط صورة للفيلم
وآسف إنى ضيعت وقتكم بالكتابة عن الفيلم دة
أقول لكم ... ادخلوا فيلم كباريه

هناك 7 تعليقات:

غير معرف يقول...

هيه عمومما اذواق بس انا الفلم عجبنى اوىىىىىى ودور نور حلو جدا وعز كمان ومشفتش استظراف ولا حاجه والنهايه كانت غير متوقعه

Hamlet يقول...

مين حضرتك يا جبنة براميلي ؟؟؟

غير معرف يقول...

جبنه براميلى واضحه اوى هيا مين
فكر بس شويه

غير معرف يقول...

لا مش الى فباله ومستحيل يعرف انا مين
بس برافو عليك يا استاذ موخا بجد برافو

Hamlet يقول...

الأخ أو الأخت جبنة براميلى
فعلاً أنا ماعرفش انت مين
عموما أنا المعجبين بكتاباتي كتير ولو حاولت أعرف كل واحد فيهم مين مش هاخلص والحمد لله
وأنا مش متضايق خالص إنى ماعرفكش بدليل إنى باوافق على نشر تعليقاتك
أشكرك على اهتمامك

غير معرف يقول...

وانا مش فاهم ايه الى مضايقك انى اعترضت على رايك ولا لازم اوافق وابقى حلو وجميل على قلبك
وفى فرق من انى معجب بكتابتك واعتراضى على رايك وانت كاتب موهوب ومفيش اعتراض على كده انت الى اخدت كلامى بعصبيه ويمكن لانك رافض لاى شئ يخالف رايك
بالنسبه للاسف فانت فعلا متعرفنيش ولا انا اعرفك مجرد واحد بيزور مدونتك زى اى حد لكن مبعلقش ولما اختلفت معاك علقت
اخترت الاسم لانى بحب الجبنه البراميلى
لكن نصيحه اخويه بلاش الغرور لانى اكتشفت غرورك لما اختلفت معاك
تحياتى :)

Hamlet يقول...

إلى جبنة براميلي
أنا مش عارف فين اللى انا قلته يخليك تقول إنى متعصب لاختلاف آراءنا
عموما كل واحد بيبقى معجب برأيه .. أنا شخصيا مش بابص لأى آراء ضد رأيى ... وأهلا وسهلا بيك على المدونة يا سيدى